דיהידרוטסטוסטרון – Dihydrotestosterone (DHT) הוא הורמון המופק מטסטוסטרון באמצעות פעולת האנזים 5α-רדוקטאז. זהו אנדרוגן חזק יותר מטסטוסטרון ואחראי להתפתחות מאפיינים מיניים משניים גבריים כגון צמיחת שיער בפנים, העמקת הקול והגדלה של בלוטת הערמונית.

בנוסף לתפקידו בהתפתחות המינית הגברית, DHT ממלא גם תפקיד בפיתוח ותחזוקה של מערכת הרבייה הגברית, כולל האשכים, האפידידימיס, שלפוחית ​​הזרע ובלוטת הערמונית. הוא מעורב גם בפיתוח ותחזוקה של מסת שריר וצפיפות עצם אצל גברים.

אצל נשים, DHT קיים בכמויות קטנות בהרבה ונחשב לשחק תפקיד בהתפתחות נשירת שיער נשית (אנדרוגנטית) ו-hirsutism (צמיחת שיער מוגזמת). DHT מעורב גם בהתפתחות אקנה, במיוחד אצל גברים מתבגרים.

DHT ממוקד לעתים קרובות בטיפול במצבים כגון היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH), התקרחות גברית ואקנה. עם זאת, הוא גם יכול לתרום להתפתחות סרטן הערמונית ולכן מהווה יעד לטיפול בסרטן הערמונית.

רמות ייצור DHT במשך חויו של הגבר

ייצור דיהידרוטסטוסטרון (DHT) אצל גברים מתרחש בעיקר בבלוטת הערמונית, באשכים ובזקיקי השיער. DHT מופק מטסטוסטרון באמצעות פעולת האנזים 5α-reductase, הממיר טסטוסטרון ל-DHT.

אצל גברים, ייצור הטסטוסטרון ולכן DHT מתחיל במהלך התפתחות העובר, ועולה בגיל ההתבגרות, כאשר האשכים מתחילים לייצר כמויות גדולות יותר של טסטוסטרון. רמות הטסטוסטרון ממשיכות לעלות עד בסביבות גיל 30, ואז יורדות בהדרגה עם הגיל ולכן מרבית הגברים יחוו את מרבית נשירת השיער הגנטית מגיל ההתבגרות עד גיל 30 בממוצע ולאחר מכן ירידה עד עצירה מוחלטת של נשירת השיער.

ייצור DHT מושפע גם מגורמים גנטיים. יש גברים בעלי נטייה גנטית לייצר רמות גבוהות יותר של DHT, מה שיכול לתרום להתפתחות מצבים כגון התקרחות גברית והיפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH).

בסך הכל, כמות ה-DHT המיוצרת בגופו של גבר תלויה במשחק גומלין מורכב של גורמים גנטיים, הורמונליים וסביבתיים. בעוד ש-DHT ממלא תפקידים חשובים בהתפתחות המינית הגברית ובתהליכים פיזיולוגיים אחרים, רמות מוגזמות של DHT יכולות לתרום להתפתחות של מצבים בריאותיים מסוימים, ועשויות להיות ממוקדות בטיפולים רפואיים בעת הצורך.

באיזה גיל מומלץ למנוע הווצרות DHT

השימוש בטיפולים למניעת היווצרות דיהידרוטסטוסטרון (DHT) מומלץ בדרך כלל במקרים בהם רמות מוגזמות של DHT תורמות להתפתחות מצבים בריאותיים מסוימים, כגון היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH) או התקרחות גברית. הגיל שבו מומלץ טיפול יהיה תלוי במצב הבריאותי הספציפי ובגורמים אינדיבידואליים.

עבור BPH, טיפול עשוי להיות מומלץ אם התסמינים משפיעים על איכות החיים, ללא קשר לגיל. BPH נפוץ בעיקר אצל גברים מבוגרים, אך יכול להופיע גם אצל גברים צעירים יותר.

עבור התקרחות גברית, הטיפול מומלץ בדרך כלל לגברים שחווים נשירת שיער ורוצים להאט או לעצור את התקדמות נשירת השיער. התקרחות גברית יכולה להתחיל כבר בגיל ההתבגרות, אך היא שכיחה ביותר בקרב גברים מעל גיל 50 ולכן מומלץ לעשות שימוש בתכשירים לבלימת נשירה כבר בגיל צעיר ( בהתייעצות עם הרופא שלך ), ישנם רופאים רבים שממליצים להתחיל טיפול בתרופת פרופסיה כבר מגיל 20 ולפחות עד גיל 35 כאשר מטרתם היא להאט או לבלום את הנשירה הגנטית.

חשוב לציין שהשימוש בתרופות חוסמות DHT למטרות קוסמטיות (כגון מניעת נשירת שיער) עשוי שלא להתאים או הכרחי לכל הגברים, ועלול לגרור סיכונים ותופעות לוואי פוטנציאליות. מומלץ להתייעץ עם ספק שירותי בריאות כדי לקבוע אם יש צורך בטיפול ואילו אפשרויות טיפול עשויות להתאים

שימוש בתכשירים לבלימת DHT לאחר השתלת שיער בטורקיה

השימוש במעכבי דיהידרוטסטוסטרון (DHT) לאחר ניתוח השתלת שיער הוא נושא לוויכוח ולמחלוקת בקהילה הרפואית, שכן יש מחקר מוגבל על היעילות של תרופות אלו במניעת נשירת שיער או קידום צמיחת שיער לאחר ניתוח השתלה.

חלק ממנתחי השתלות שיער עשויים להמליץ ​​על שימוש במעכבי DHT כגון פינסטריד או דוטאסטריד לאחר ניתוח כדי לסייע במניעת נשירת שיער נוספת ולקדם צמיחת שיער באזורים המושתלים. עם זאת, ייתכן שאחרים לא ימליצו על תרופות אלו, מכיוון שיכולות להיות להן תופעות לוואי אפשריות וייתכן שלא יהיו נחוצות עבור כל החולים.

ההחלטה להשתמש במעכבי DHT לאחר ניתוח השתלת שיער צריכה להיעשות על בסיס כל מקרה לגופו, תוך התחשבות בגורמים כמו גיל המטופל, מידת נשירת השיער והיסטוריה רפואית. חשוב להתייעץ עם מנתח השתלת שיער מוסמך כדי לקבוע אם מעכבי DHT מתאימים למטופל בודד.

כמו כן, חשוב לציין כי ניתוח השתלת שיער עצמו מהווה התערבות משמעותית ויכול להוות טיפול יעיל לנשירת שיער במקרים רבים. טיפול נאות לאחר הניתוח, כולל ביצוע הוראות המנתח לשטיפה וטיפול בקרקפת, יכול לסייע בקידום ריפוי מיטבי וצמיחת שיער לאחר הניתוח.

WhatsApp chat
--> קידום ישיר - העסק שלך באינטרנט